Marktmonitor Elektriciteits- en Gasmarkt 2010

Marktmonitor Elektriciteits- en Gasmarkt 2010

De rode draad van de Marktmonitor zijn de resultaten van de VREG-enquêtes bij huishoudelijke en professionele energieafnemers midden 2010. De vrijmaking van de energiemarkt wordt in 2010 positiever beoordeeld door zowel de gezinnen als de bedrijven. Waar vorig jaar slechts de helft van de gezinnen (51%) een positief effect zag, stijgt dit nu tot 55% positief gestemde huishoudens.

Elektriciteitsmarkt en Gasmarkt

Gezinnen en bedrijven staan positiever tegenover de vrijgemaakte energiemarkt

Van de gezinnen die naar een andere leverancier overstapten is zelfs 61% van oordeel dat de vrijmaking hen voordeel brengt. De bedrijven staan positiever tegenover de vrijmaking dan de gezinnen: 65% is van oordeel dat de vrijmaking een goede zaak is voor het bedrijf. Ook dit is een toename tegenover 2009, toen 58% vond dat de vrijmaking een positief effect had. Ook hier is de houding nog positiever bij bedrijven met een contract bij een andere leverancier (71%).

De tevredenheid over de energieleverancier is groot: 86% van de gezinnen is tevreden over de facturatie, 87% over de informatieverlening en 81% voelt zich goed ondersteund inzake energiebesparing. Voor 73% van de gezinnen is de huidige leverancier dan ook nog altijd de eerste elektriciteitsleverancier.

Minder dan de helft van de gezinnen kan antwoorden op de vraag hoeveel elektriciteit en aardgas ze per jaar verbruiken. Slechts 2 op 10 kan spontaan een verbruik geven. In die omstandigheden zijn er zeer weinig prikkels om actief met energie bezig te zijn. Er is dus nood aan een manier om de afnemers veel frequenter en beter te informeren over hun verbruik en de energiekosten. De factuur is daarvoor niet het meest geschikte instrument: slechts 41 % keek de laatste factuur grondig na en 40% deed dat oppervlakkig. Goed nieuws is dat bijna 2 op 3 gezinnen de factuur duidelijk vindt.

We zien in 2010 weer een actievere markt met meer bewuste leverancierswissels dan in 2009. De activiteitsgraad was toen gestagneerd, mogelijk door de gunstige evolutie van de energieprijzen in 2008.

De slimme meter blijkt voor de meeste gezinnen nog een grote onbekende: 64% kan de slimme meter niet plaatsen. Na een korte toelichting over de slimme meter, bleek het volgende:

  • 86% van de gezinnen ervaart de slimme meter niet als een inbreuk op de privacy.
  • Energie besparen dankzij de inzet van de betere en frequentere informatie uit de slimme meter klinkt voor 63% van de gezinnen haalbaar.
  • De papieren factuur (78%) en internet (72%) zijn de voornaamste kanalen via welke de gezinnen informatie over hun verbruik willen ontvangen. De voorkeur voor internet is in vergelijking met 2008 sterk toegenomen en papier is minder in trek. Leeftijd speelt daarbij een grote rol. Mensen jonger dan 34 jaar kiezen massaal voor het web (84%), terwijl 55-plussers 86% de informatie liever op papier ontvangt.
  • Voor de voorafbetalingsfunctie van de slimme meter - naar analogie met de herlaadkaart bij GSM’s - is er weinig animo. 78% van de gezinnen zegt de functie niet te willen gebruiken.

De Marktmonitor 2010 bundelt relevante informatie over de elektriciteits- en aardgasmarkt in Vlaanderen. De rode draad van de Marktmonitor zijn de resultaten van de enquête die de VREG jaarlijks laat uitvoeren bij gezinnen en bedrijven. Dit onderzoek peilt naar het gedrag van de energieafnemers op de energiemarkt en stelt de vraag waarom ze zich zo gedragen. Deze enquêteresultaten worden aangevuld en afgezet tegen de gegevens over de markt die de VREG zelf verzamelt.

Voor objectieve informatie over de vrijmaking van de Vlaamse energiemarkt: www.vreg.be

Voor meer informatie over slimme meters: www.slimmemeters.be

Bron: Vreg Datum: 30-10-2010

Sociale media laatjebouwen

Project in de kijker

Max. 12°C

Max. 15°C

Cartoon & Bouwpret

Onze partners