Sleepy slaapenquête onthult bedgeheimen van de Vla

Sleepy slaapenquête onthult bedgeheimen van de Vlaming

Hoe en hoeveel slaapt de Vlaming en hoe is het gesteld met zijn bedbodem en matras? Onlangs liet Sleepy een grote Slaapenquête uitvoeren via Libelle. 2.258 lezers, waarvan 85 procent vrouwen, namen deel aan deze enquête.

Sleepy slaapenquête onthult bedgeheimen van de Vlaming

Hoe en hoeveel slaapt de Vlaming en hoe is het gesteld met zijn bedbodem en matras? Onlangs liet Sleepy een grote Slaapenquête uitvoeren via Libelle. 2.258 lezers, waarvan 85 procent vrouwen, namen deel aan deze enquête.

Sleepy Slaapenquête


Eén vijfde van de ondervraagden had geen idee of zijn bedbodem, matras, dekbed of hoofdkussen nog in goede staat was.

Je kussen moet 365 dagen je hoofd - zo’n 5 kilo – torsen. Om nog voldoende stevigheid en steun te kunnen geven, maar ook om hygiënische redenen - we verliezen per nacht zo’n halve liter vocht - moet je hoofdkussen dan ook om de drie jaar vervangen worden. Volgens deze enquête worden hoofdkussens vaak vervangen: 56 % is maximum drie jaar oud, 25 % tussen de 4 en 6 jaar. Op dit vlak gaat de Vlaming erop vooruit: een steekproef uit 2005 bij 2.294 personen wees uit dat toen 70 % van de hoofdkussens ouder dan vijf jaar was. Een kwalitatieve matras gaat gemiddeld 10 jaar mee. Factoren die deze levensduur beïnvloeden zijn o.a. de kwaliteit van de bedbodem, het lichaamsgewicht en de transpiratiegevoeligheid.


Foto: Sleepy - Slaapenquête


De slaapkamer als multifunctionele ruimte
Op de vraag waarvoor de slaapkamer zoal gebruikt wordt, zijn de antwoorden divers. Naast slapen is vrijen de populairste activiteit in de slaapkamer (64 % van de ondervraagden), gevolgd door lezen (41 %), TV kijken (23 %).

We slapen te weinig
Gemiddeld heeft een mens 8 uur slaap nodig. De meeste ondervraagden moeten het met minder stellen: 6 % slaapt maar 4 à 5 uur en 54 % 6 à 7 uur. 2 % slaapt 10 à 11 uur. De jeugd slaapt gemiddeld meer uren dan de dertigplusser. Vooral de groep vrouwen tussen 30 en 55 jaar slaapt minder dan acht uur. Aangezien de meeste ondervraagde vrouwen nog inwonende kinderen hebben, is het slaaptekort wellicht te wijten aan de zorg voor het gezin. In de praktijk is het inderdaad vaak moeder de vrouw die het eerst opstaat om het ontbijt klaar te zetten.

Slaaptips
Zorg dat je slaapkamer fris (tussen de 16 en 18 °C), duister en goed verlucht is. Verban hierbij alle geluid uit je slaapomgeving en maak het gezellig in je slaapkamer. Huisdieren horen niet in bed. Probeer vervolgens ook een vast slaapritme aan te houden: ga altijd rond dezelfde tijd naar bed en sta rond dezelfde tijd op. Ontspan je voor het slapengaan: relax, neem eventueel een warm bad en bereid je mentaal voor op de nacht. Koffie, sigaretten, alcohol en sport kan je best vermijden voor het slapengaan.



Foto: Sleepy - Slaapenquête


63% heeft het te warm of te koud in bed
37 % van de ondervraagden is tevreden over de temperatuur in bed, 10 % heeft het vaak te warm, 12 % vaak te koud en 41 % nu eens te warm en dan weer te koud. Vooral vrouwen hebben het vlug te koud, mannen hebben het eerder vlug te warm.
De leeftijdscategorie boven de 55 jaar maakt korte metten met een te warme slaapkamer en slaapt met het raam open. Jongeren die het te koud hebben, zetten liever de verwarming wat hoger dan een extra deken te gebruiken.
Je kunt ook je temperatuur regelen met een dekbed dat aangepast is aan het seizoen en je lichaamsbehoeften. Zo hebben de verschillende dekbedden (dons, synthetisch, natuur) zomervarianten die licht en goed ventilerend zijn. Voor de winter bestaan er dikkere en meer isolerende varianten.


Foto: Sleepy - Slaapenquête


Allergie als ziekte van de tijd: 47% heeft geen aangepast beddengoed
Meer dan een vijfde (21%) van de ondervraagden heeft last van allergie. Iets meer dan de helft doet er ook daadwerkelijk iets aan : 33 % ziet zijn heil in een anti-allergisch kussen, 28 % in een anti-allergische matras, 27 % in een anti-allergisch dekbed, 17 % kiest voor een anti-allergische matrasbeschermer en 9 % voor een anti-allergische kussenbeschermer.
Frappant punt: vooral de jongeren onder 30 jaar hebben meer te kampen met allergieën maar het is net deze categorie die minder aangepaste producten kopen. 47 % van de ondervraagden met een allergie heeft geen aangepast beddengoed, deels uit onwetendheid, deels uit een gebrek aan middelen.

Een goede hygiëne en de juiste materialen zijn belangrijk voor allergielijders. Het beddengoed regelmatig wassen, verluchten en op tijd vervangen kan al veel onheil voorkomen.

Lattenbodem boven De boxspring mag dan wel sterk in de mode zijn, toch slaapt meer dan driekwart van de ondervraagden op een lattenbodem. 8 % slaapt op een spiraalvering, 7 % op een boxspring, 3 % geniet van de geneugten van een waterbed terwijl 2 % hardweg op een houten plank slaapt.


Foto: Sleepy - Slaapenquête


Het hoofdkussen, een kwestie van kapitaal belang
Niettegenstaande heel wat mensen sukkelen met nek- en rugklachten, zijn er maar 25 % van de ondervraagden die kiezen voor een ergonomisch hoofdkussen. 38% slaapt op een hoofdkussen met synthetische vulling, 19 % slaapt op een kussen met donsvulling, 11 % op een hoofdkussen met latexvulling. Ergonomische kussens en kussens met latexvulling genieten de voorkeur van 56+plussers.

Verduisteren is gezond
Slapen wordt geassocieerd met nacht en duisternis. In de zomer kan je dan ook sneller wakker worden door het licht. Ook straatlantaarns kunnen de slaapkamer ongewild verlichten. Daarom is het belangrijk om de kamer te verduisteren. Het draagt bovendien bij tot de gezelligheid en intimiteit. Toch is er 7% van de ondervraagden die zijn slaapkamer niet verduistert. Vooral jongeren liggen niet wakker van gordijnen of rolluiken.

Bron: Media Mania
23/11/2009

Bron: Media Mania Datum: 23-11-2009

Sociale media laatjebouwen

Project in de kijker

Max. 9°C

Max. 9°C

Cartoon & Bouwpret

Onze partners