Kies maar: gratis verhuizen of duizend liter stook

Kies maar: gratis verhuizen of duizend liter stookolie

De vastgoedsector in Vlaanderen is over zijn hoogtepunt, zo blijkt uit een recent rapport van Economische Zaken. Er is een tekort aan betaalbare eengezinswoningen en een overaanbod aan nieuwbouwappartementen, waardoor de hele woningmarkt vertraagt.

Kies maar: gratis verhuizen of duizend liter stookolie

De vastgoedsector in Vlaanderen is over zijn hoogtepunt, zo blijkt uit een recent rapport van Economische Zaken. Er is een tekort aan betaalbare eengezinswoningen en een overaanbod aan nieuwbouwappartementen, waardoor de hele woningmarkt vertraagt.

Gratis verhuizen

"De concurrentie wordt wat scherper en daar spelen we op in", zegt Kurt Impens van Century 21 in Zemst, waar klanten sinds deze week een gratis verhuiswagen op bezoek krijgen. Van een echte crisis is nog lang geen sprake, leert een kleine rondvraag bij een aantal makelaars. Maar toch gaan woningen niet meer zo vlot van de hand als een paar jaar geleden.

"Toen werd er nog heel veel uit de hand verkocht zonder tussenkomst van een makelaar. Het volstond om een bordje in je voortuin te plaatsen en een paar weken later was je huis verkocht", legt Kurt Impens uit. "Nu vragen huiseigenaars vaker de tussenkomst van een immokantoor. Maar omdat er zo’n ruime keuze is tussen kantoren, zijn die klanten veeleisender geworden. Daarom hebben wij onze dienstverlening uitgebreid met een verhuizing, die in onze commissie van drie procent is inbegrepen. Ook wie bij ons een huis koopt, kan een verhuizing tegen gunsttarief krijgen."

Het Century 21-kantoor is niet het enige dat op dat idee kwam. Aline Tournier, een vastgoedkantoor in Hasselt, geeft klanten een verhuispremie tot 1.000 euro, afhankelijk van de verkoopprijs van de woning. Andere kantoren gaan zelfs nog een stap verder. Eind vorig jaar pakte Immo D&T, een lokale makelaar voor Aarschot en omgeving, uit met een tijdelijke actie waarbij kopers van een woning 1.000 liter stookolie cadeau kregen. "Tijdens die actie hebben we negen woningen verkocht. Tegen een gemiddelde van 650 euro per stookolielevering heeft ons dat dus een aardige cent gekost", zegt Kurt Wertelaers van D&T.

Al gelooft hij niet dat ze daarmee één huis meer hebben verkocht. "Wie een investering van 200.000 of 400.000 euro aangaat, laat dat niet afhangen van zo’n promotieactie. Maar ze heeft ons wel naambekendheid en een positief imago gegeven. Nu willen we die lijn doortrekken met nieuwe acties. Uiteindelijk zou iedereen die in en om Aarschot een huis wil kopen of verkopen bijna automatisch meteen aan ons moeten denken."

Volgens Philippe Janssens van het studiebureau Stadim kunnen de kleine makelaars het de komende jaren wel eens moeilijk krijgen. "Door de hoogconjonctuur van de voorbije jaren zijn er heel veel kleinere spelers bij gekomen. Via zulke marketingacties proberen ze nu hun positie te versterken. En ik zie nog een andere reden. Immomakelaars moeten zich ook aan wettelijke minima houden bij het bepalen van hun commissie. Dat kun je natuurlijk handig omzeilen door er allerhande gratis voordelen tegenaan te gooien."

Bron: Gazet van Antwerpen
20/03/2008

Bron: Gazet van Antwerpen Datum: 20-03-2008

Sociale media laatjebouwen

Project in de kijker

Max. 12°C

Max. 15°C

Cartoon & Bouwpret

Onze partners