De VREG heeft met de verschillende energieleveranciers die leveren aan huishoudelijke afnemers afspraken gemaakt rond de “preswitchprocedure”. Dit is de procedure die leveranciers toepassen om leverancierswissels zo correct mogelijk te laten verlopen.
Concreet houdt dit in dat de nieuwe energieleverancier, die niet op de hoogte is van de einddatum van het contract van de consument, bij de oude leverancier navraag doet over de einddatum van dit contract. De oude leverancier zal deze informatie meedelen. Hiervoor stellen de leveranciers specifieke e-mailadressen ter beschikking.
In situaties waarbij een leverancierswissel op een andere datum dan de dag na de einddatum van het contract aangevraagd is en dit maximaal tot één maand voor en na de dag na de einddatum van het contract mag er geen verbrekingsvergoeding aangerekend worden door de oude leverancier.
Elke leverancier die in de toekomst huishoudelijke afnemers wenst te beleveren, zal van de VREG een toelichting krijgen over de toepassing van de preswitchprocedure. De leveranciers die leveren aan huishoudelijke afnemers zullen regelmatig een geüpdatete lijst met de e-mailadressen voor de preswitchprocedure ontvangen van de VREG.