Belgen bouwen groen, maar alleen als de portemonne

Belgen bouwen groen, maar alleen als de portemonnee er wel bij vaart

Dit leert ons de meest recente Batibouw Enquête. Met de vernieuwende producten en diensten van zowat 1.000 exposanten helpt BATIBOUW de consument al meer dan 50 jaar de juiste beslissing te nemen op het vlak van bouwen, renoveren en inrichten. Eén argument blijkt alvast de doorslag te geven: de Belg investeert milieubewust, maar bovenal prijsbewust.

Belgen bouwen groen, maar alleen als de portemonnee er wel bij vaart

Dit leert ons de meest recente Batibouw Enquête. Met de vernieuwende producten en diensten van zowat 1.000 exposanten helpt BATIBOUW de consument al meer dan 50 jaar de juiste beslissing te nemen op het vlak van bouwen, renoveren en inrichten. Eén argument blijkt alvast de doorslag te geven: de Belg investeert milieubewust, maar bovenal prijsbewust.

Logo Batibouw beurs


Ruim 1.600 Belgen namen deel aan de BATIBOUW-enquête. Deze enquête peilde in de eerste plaats naar hun milieubewustzijn. We zetten voor u de opmerkelijkste resultaten op een rij.

Opvallend is dat de overgrote meerderheid van de respondenten de voorbije 12 maanden bewust anders is gaan omspringen met energie (82%) en zelfs investeerde in energiebesparende maatregelen (89%).

Energievriendelijke maatregelen
De top-4 van energievriendelijke maatregelen: elektrische toestellen die niet worden gebruikt, volledig uitschakelen (14%), de thermostaat een graadje lager instellen (12%), de vaatwasser enkel laten draaien wanneer die volledig vol is (12%) en tot slot zoveel mogelijk koken met het deksel op de potten en pannen (12%).
Op het vlak van milieuvriendelijke investeringen scoren vooral spaarlampen goed (21%), maar ook isolatiewerken (13%) en de aankoop van energiezuinige huishoudtoestellen (10%).
Maar hoeveel willen Belgische gezinnen dan investeren in een gezond en schoon milieu? 41% van de respondenten is bereid de komende 5 jaar 5.000 € of meer te besteden. En bijna één derde geeft aan zelfs meer dan 20.000 € te willen investeren.
Maar wel op één voorwaarde: hun investering moet renderen! De twee voornaamste drijfveren van onze respondenten om in milieuvriendelijke maatregelen te investeren, is dat ze kunnen genieten van premies (18%) en er op langere termijn (financieel) voordeel uithalen (54%). Het mooiste bewijs daarvan is dat meer dan één derde van de respondenten kiest voor verwarming met zonnepanelen (34%) of een douche neemt met regenwater (36%).

Eco Cheques
De enquête onthult eveneens dat de eco-cheques onvoldoende gekend zijn bij het grote publiek. 56% van de respondenten weet niet wat eco-cheques zijn en slechts 2% heeft de intentie om effectief de cheques te gebruiken om ecologische of duurzame producten te kopen. Er wacht de overheid duidelijk nog een grote communicatietaak.

Ook op zoek naar nieuwe energiebesparende ideeën of groene energie? Bezoek dan tijdens BATIBOUW zeker Paleis 10 en 12!

BATIBOUW 2010: van 27 februari 2010 tot 7 maart 2010 in Brussels Expo
Openingsuren: van 10u tot 18u30
Nocturne: donderdag 4 maart 2010 tot 23u.


Bron: 
25/02/2010

Bron: Datum: 25-02-2010

Sociale media laatjebouwen

Project in de kijker

Max. 9°C

Max. 12°C

Cartoon & Bouwpret

Onze partners