Administratieve stappen bij de verhuis

Administratieve stappen bij verhuis

Bij een verhuis moet je rekening houden met enkele zeer belangrijke administratieve verplichtingen zoals het afsluiten van uw water-, gas- en elektriciteitsrekening, je domiciliëring wijzigen bij je stad of gemeente, het nasturen van je post, enz. Richt je op tijd naar de betreffende diensten zodat er ook aan de administratieve zijde van de verhuis niets foutloopt.


Administratieve stappen bij een verhuis

Zich domiciliëren

Eén van de eerste administratieve stappen bij een verhuis is dat je je moet domiciliëren bij de bevolkingsdienst van de nieuwe stad of gemeente. Een wijkagent zal hiervoor de controle uitoefenen door je binnen de 3 weken een bezoekje in je nieuwe thuis te brengen.
Daarna krijg je een oproepingsbrief van stad of gemeente om je identiteitskaart te laten vernieuwe of aan te passen. Wanneer je al in het bezit bent van een elektronische identiteitskaart (E-Id) zal dit gratis kunnen en wanneer je moet overstappen naar een nieuwe elektronische identiteitskaart, zal je hiervoor afhankelijk van de stad of gemeente 12 tot 15 euro moeten betalen.
Kieslijsten worden een paar maanden voor de verkiezingen opgamaakt dus het is belangrijk dat je je zo snel mogelijk domicilieert zodat je je stem kan gaan uitbrengen in je nieuwe stad of gemeente.

Je post laten nasturen

Om al je briefwisseling automatisch te laten nasturen door De Post moet je enkel in je dichtstbijzijnde postkantoor langsgaan, je legt er je identiteitskaart voor en je hoeft dan enkel een formulier met de adreswijzigingen in te vullen.
Eenvoudiger kan ook, gewoon online op het net surfen naar DePost.be/DoMyMove en alles gaat nog eenvoudiger.
Het nasturen van je post zal je zo’n 20 euro voor vier maanden kosten en deze periode kan op simpel verzoek tegen dezelfde prijs verlengd worden.
Groot voordeel is dat je geen aanmaningen zal krijgen van niet betaalde facturen van je water-, gas- en elektriciteitsmaatschappij, de provider van je gsm abonnement, je bank(en), enz. Allemaal miserie die je voorkomt door het invullen van slechts één adreswijzigingformulier. Je hoeft zelfs nog niet gedomicilieerd te zijn in je nieuwe woning om je briefwisseling te laten nasturen, zo ben je er zeker tijdig bij ...

Water, gas en elektriciteit

Voor het overdragen van de meterstanden haal je best enkele dagen op voorhand de nodige formulieren in huis om je meterstand te kunnen overdragen aan de nieuwe huurders of eigenaars van de woning. Neem voor deze documenten contact op met je water- en gas-/elektriciteitsmaatschappij.
Met deze documenten kan je in samenspraak met de nieuwe huurder/eigenaar een overeenkomst maken om de meters samen over te dragen zodat je hier onnodige kosten vermijd zoals de afsluitingskost en dergelijke.
Door de geliberaliseerde energiemarkt op 1 januari 2007 kies je voortaan je nieuwe gas- en elektriciteitsmaatschappij.

Verzekeringen

Neem ook zeker tijdig contact op met je verzekeringsmaatschappij en draag de woonverzekering over van je oude naar je nieuwe verblijf. De oude woningverzekering dekt in de meeste gevallen ook de panden tijdens de verhuis.
Ben je een woning aan het bouwen in eigen beheer ga dan ook tijdig een brandverzekering aan zodat je ook gedekt bent tegen bvb. Storm en/of waterschade tijdens de bouw van je nieuwe woonst.
Er zijn veel verzekeringsvormen en alles hangt af van de gekozen verzekeringsovereenkomst, ga hiervoor zeker langs bij je verzekeringsmakelaar.
HIER vind je al wat meer info over de woonverzekering.

Banken en domiciliëringen

Ook één van de belangrijke administratieve stappen bij een verhuis is het op de hoogte brengen van je bank of financiële instelling van je adreswijziging, en laat je dossier overdragen naar een bankagentschap of filiaal in je nieuwe buurt.
Maak hiervoor best een afspraak met je bankier en doe dit pas als je nieuwe identiteitskaart of aangepaste E-Id in orde is, zodat de bank ook deze gegevens kan bijwerken.



Sociale media laatjebouwen

Project in de kijker

Max. 12°C

Max. 10°C

Cartoon & Bouwpret

Onze partners