De rode draad van de Marktmonitor zijn de resultaten van de VREG-enquêtes bij huishoudelijke en professionele energieafnemers midden 2010. De vrijmaking van de energiemarkt wordt in 2010 positiever beoordeeld door zowel de gezinnen als de bedrijven. Waar vorig jaar slechts de helft van de gezinnen (51%) een positief effect zag, stijgt dit nu tot 55% positief gestemde huishoudens.
Gezinnen en bedrijven staan positiever tegenover de vrijgemaakte energiemarkt
Van de gezinnen die naar een andere leverancier overstapten is zelfs 61% van oordeel dat de vrijmaking hen voordeel brengt. De bedrijven staan positiever tegenover de vrijmaking dan de gezinnen: 65% is van oordeel dat de vrijmaking een goede zaak is voor het bedrijf. Ook dit is een toename tegenover 2009, toen 58% vond dat de vrijmaking een positief effect had. Ook hier is de houding nog positiever bij bedrijven met een contract bij een andere leverancier (71%).
De tevredenheid over de energieleverancier is groot: 86% van de gezinnen is tevreden over de facturatie, 87% over de informatieverlening en 81% voelt zich goed ondersteund inzake energiebesparing. Voor 73% van de gezinnen is de huidige leverancier dan ook nog altijd de eerste elektriciteitsleverancier.
Minder dan de helft van de gezinnen kan antwoorden op de vraag hoeveel elektriciteit en aardgas ze per jaar verbruiken. Slechts 2 op 10 kan spontaan een verbruik geven. In die omstandigheden zijn er zeer weinig prikkels om actief met energie bezig te zijn. Er is dus nood aan een manier om de afnemers veel frequenter en beter te informeren over hun verbruik en de energiekosten. De factuur is daarvoor niet het meest geschikte instrument: slechts 41 % keek de laatste factuur grondig na en 40% deed dat oppervlakkig. Goed nieuws is dat bijna 2 op 3 gezinnen de factuur duidelijk vindt.
We zien in 2010 weer een actievere markt met meer bewuste leverancierswissels dan in 2009. De activiteitsgraad was toen gestagneerd, mogelijk door de gunstige evolutie van de energieprijzen in 2008.
De slimme meter blijkt voor de meeste gezinnen nog een grote onbekende: 64% kan de slimme meter niet plaatsen. Na een korte toelichting over de slimme meter, bleek het volgende:
De Marktmonitor 2010 bundelt relevante informatie over de elektriciteits- en aardgasmarkt in Vlaanderen. De rode draad van de Marktmonitor zijn de resultaten van de enquête die de VREG jaarlijks laat uitvoeren bij gezinnen en bedrijven. Dit onderzoek peilt naar het gedrag van de energieafnemers op de energiemarkt en stelt de vraag waarom ze zich zo gedragen. Deze enquêteresultaten worden aangevuld en afgezet tegen de gegevens over de markt die de VREG zelf verzamelt.
Voor objectieve informatie over de vrijmaking van de Vlaamse energiemarkt: www.vreg.be
Voor meer informatie over slimme meters: www.slimmemeters.be