IMPERBEL groeit uit tot ‘greennovator’

IMPERBEL groeit uit tot ‘greennovator’

Van zwart naar groen: Specialist dakbedekking investeert fors in recyclage en energiebesparende producten en diensten.
Met een geconsolideerde omzet van 102,5 miljoen euro voor 2007 overschrijdt de Belgische groep IMPERBEL de kaap van 100 miljoen euro.

IMPERBEL groeit uit tot ‘greennovator’

Van zwart naar groen: Specialist dakbedekking investeert fors in recyclage en energiebesparende producten en diensten.
Met een geconsolideerde omzet van 102,5 miljoen euro voor 2007 overschrijdt de Belgische groep IMPERBEL de kaap van 100 miljoen euro.

Imperbel - derbibrite met management

Een recordomzet die de sterke groei van de onderneming weerspiegelt én ook ruimte laat voor een forse investering in het gevoerde groene beleid.
Zo wil IMPERBEL tegen 2010 de helft van zijn grondstoffen vervangen door gerecycleerd bitumen. En wil het bedrijf 20 miljoen euro van zijn omzet realiseren via DIMENSION 5, een uniek en innovatief totaalconcept voor energiebesparing en -creatie via het dak. Of hoe een traditionele producent van waterdichte roofing in enkele jaren evolueerde tot een toonaangevende speler in energiebesparende producten én diensten.

Groei 2007: recordomzet 100 miljoen euro
Ondanks de tegenvallende economische bouwcijfers en de alsmaar stijgende grondstofprijzen, slaagt IMPERBEL er jaar na jaar in om mooie financiële resultaten neer te zetten. Met een geconsolideerde omzet van 102,5 miljoen euro breekt de wereldgroep alle voorgaande records én overschrijdt het bedrijf ook de symbolische kaap van 100 miljoen euro. De groepsomzet wordt voor een vierde gerealiseerd in België, een vierde in de VS (waar de markt voor groene concepten aanzienlijk groeit), 10% via de installatiebedrijven (die worden uitgebouwd tot volwaardige installatiebedrijven voor fotovoltaïsche panelen) en de overige 40% via de activiteiten wereldwijd.

Ook in termen van winstcijfers is 2007 een absoluut topjaar. Zo bedraagt de bedrijfswinst ruim 8,1 miljoen euro, terwijl de winst van het boekjaar vóór belasting gestegen is tot 7,1 miljoen euro met een netto-cashflow van ongeveer 3 miljoen euro.

CFO Johan Symoens: “Bovendien bevestigen we het groeicijfer, want 2008 startte beloftevol met een goed eerste kwartaal. Naast het operationeel sterk platform – we hebben de laatste jaren werk gemaakt van een doorgedreven optimalisering van de bedrijfsorganisatie. Voor 2010 stellen we alvast een omzet van 150 miljoen euro voorop.”

Investering 2008-2010: IMPERBEL als ‘greennovator’
Van zwarte roofing naar een groene totaalaanpak: binnen de traditionele sector van dakbedekking staat IMPERBEL bekend als innovatieve speler die milieubewust onderneemt. Een echte greennovator, zeg maar. De ambitieuze ‘groene plannen’ zijn opgenomen in het driejarenplan 2008-2010. Een toelichting:

Recyclage: van 10% naar 50% gerecycleerde grondstoffen IMPERBEL haalt vandaag een belangrijk financieel voordeel uit de continue investering in recyclage. De onderneming heeft een concept ontwikkeld en gepatenteerd om afvalstromen 100% te recycleren als zuivere grondstof. Vandaag is 10% van de gebruikte grondstoffen gerecupereerd basisbitumen van oude daken. Met de honderdduizenden tonnen afbraakmateriaal voorhanden, wil IMPERBEL dit cijfer tegen 2010 optrekken naar 50%.

Johan Symoens: “Zonder meer een ambitieuze uitdaging, waarvoor we 3 miljoen euro uittrekken de volgende jaren. Onze interne afvalstromen recupereren we inmiddels volledig, nu zullen we ons verder concentreren op de recyclage van oude bitumendaken. Dat heeft uiteraard ook een invloed op ons productieproces, waarbinnen de recyclage geïntegreerd moet worden. Met onze nieuwe machine kunnen we in een eerste fase de recyclagecapaciteit optrekken van 10 naar 30%.”

DIMENSION 5: totaaloplossing voor energiebesparing Een jaar geleden, in mei 2007, richtte de groep IMPERBEL dochteronderneming DIMENSION 5 op: een uniek en innovatief totaalconcept voor energiebesparing en –creatie via het dak. Op die manier biedt IMPERBEL bedrijven een economische én ecologische all-inoplossing voor een energie-efficiënt beheer van gebouwen. Anderzijds draagt IMPERBEL bij tot een duurzaam leefmilieu – gebouwen zijn verantwoordelijk voor meer dan 40% van de uitstoot van broeikasgassen.

Wat houdt DIMENSION 5 concreet in? De onderneming stelt een volledige energie-audit op van de site (i.s.m. 3E), reikt vervolgens een totaaloplossing op maat aan, volgt de werf op en biedt ook onderhoud via een netwerk van partners. DIMENSION 5 verleent ook advies aan financiële instellingen (bv. Dexia), die overrompeld worden met aanvragen van bedrijven voor milieuvriendelijke investeringen.

Basisproducten zijn het revolutionaire DERBIBRITE®, een wit waterdichtingsmembraan dat de zonnestralen weerkaatst en zo het dakoppervlak en de ruimtes in een gebouw koeler houdt, en DERBISOLAR®, waterdichte dakbedekking met geïntegreerde amorfe fotovoltaïsche panelen. De vraag naar deze soepele zonnepanelen neemt fenomenaal toe, voornamelijk omdat het systeem niet zo’n solide structuur vraagt als bij kristallijnen panelen.

DIMENSION 5 is actief in heel Europa, in het bijzonder in België, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Italië en Zwitserland. De maatschappij heeft partnerships afgesloten met grote namen zoals bijvoorbeeld UNISOLAR, vandaag de enige producent ter wereld van amorfe zonnepanelen.

Acquisitie: energiebewuste partners gezocht IMPERBEL blijft ook op zoek naar energiebewuste partners: geen concurrenten uit de bitumensector, maar partners die een constructieve samenwerking nastreven (alternatieve productie, technologische processen...) inzake het energie-efficiënt beheer van gebouwen.

Perwez: overdracht productie van liquids De productie van de liquids, vloeibare bitumenproducten, in Lot wordt geleidelijk afgebouwd. De volledige overheveling hiervan naar de vestiging in Perwez is voorzien in 2009. Deze overdracht gaat gepaard met een investering van 3 miljoen euro. In de periode 2006-2007 investeerde IMPERBEL al 1,8 miljoen euro in de vestiging in Perwez om de efficiëntie van de productie te verbeteren. Zo werd begin 2007 een nieuwe ‘cut back’-installatie (mengeling van bitumen en solventen) gebouwd die zorgt voor een verticale integratie.

Over IMPERBEL
Sinds IMPERBEL in 1932 werd opgericht als een bescheiden familiale kmo, heeft het bedrijf een enorme groei doorgemaakt. Door de combinatie van zelf ontwikkelde producten en de invoer van zeer succesvolle buitenlandse materialen, kon IMPERBEL worden uitgebouwd tot een wereldwijd erkende specialist in waterdichting voor daken. Vertaald naar enkele cijfers betekent dit vandaag een omzet van 102,5 miljoen euro en een personeelsbestand van 380 mensen, van wie 211 in België.
In contrast met deze steile opmars, kende IMPERBEL in 2004 een moeilijk jaar. Externe factoren, zoals de sterk toegenomen concurrentie in de markt en hoge grondstofprijzen, drukten de euforie. Ook intern drongen zich een aantal wijzigingen op.
Als eerste wapenfeit van de kentering die werd beoogd, kozen de aandeelhouders begin 2005 voor een nieuw managementteam. André De Smet kreeg als CEO de algemene leiding toevertrouwd. Voor de functie van CFO werd Johan Symoens aangetrokken. Beide managers konden een jarenlange ervaring met een bewezen, internationaal georiënteerd track record voorleggen. Samen met de familiale aandeelhouders Francis Blake en Christian de Goussencourt, die een operationele beleidsfunctie in de vernieuwde structuur behouden en zo de continuïteit wisten te waarborgen, gingen de nieuwe directeurs het gecentraliseerde managementteam vormen met overkoepelende bevoegdheden over alle vestigingen heen.


Bron: RCA Communication Group
4/06/2008

Bron: RCA Communication Group Datum: 04-06-2008

Sociale media laatjebouwen

Project in de kijker

Max. 12°C

Max. 10°C

Cartoon & Bouwpret

Onze partners